19 Ağustos 2015 Çarşamba

Estetik ve Sanat Felsefesinde Temel Konular

FELSEFE Ders Notları 3
Estetik ve Sanat Felsefesi
Estetik ve Sanat Felsefesinde Temel Konular


Günlük hayatımızın da içinde olan "estetik" kelimesi felsefede özel bir araştırma alanının adıdır. "Estetik" kelimesi Yunanca "duyular yoluyla algılama" anlamına gelen aisthanomai kelime­sinden gelmektedir. Aisthesisde algı, duyum anlamında kullanılmıştır. "Estetik" kelimesi özünde duyularımı­zın, algılarımızın ortaya koyduğu bilgi anlamında kullanılmış bir epistemolojik ke­limedir.  Akıl yoluyla ulaşılan bilgiden farklı olarak değişen dünyaya dair bildikle­rimizi ortaya koyar. 

Alexander G. Baumgarten, "Aesthetica" adlı yapıtıyla estetiği bir bilim olarak ele alan ilk felsefecidir. Baumgarten rasyonalistlerin kullandığı "akıl yoluyla açık ve seçik olarak bilinen" ve "du­yular yoluyla açık ve seçik olarak bilinemeyen" kavramlar ayrımını temel alarak es­tetiği açık ve seçik olmayan bir bilginin yani duyusal bilginin bilimi olarak tanım­lamıştır. Açıklık ve seçiklik rasyonel bilginin ölçüsüyken açık ve seçik olmamak (bulanık olmak) duyusal bilginin (estetik bilginin) ölçüsüdür. İşte duyusal bilginin mantığını araştıran alanın adı da estetiktir.

Estatik mi Sanat Felsefesi mi?
Metafizin çerçevede "Güzellik Nedir?" sorusu ilk defa Platon'la birlikte sorulmuştur. Platon'un, ontolojik - epistemolojik boyutu olan idealar öğretisine göre, ideaların sıralamasında en üstteki idea iyi ve güzel ideasıdır. Estetik, sanat felsefesini de içine alan geniş bir araştırma alanıdır.
Felsefi bir estetik, güzel, hoş, narin, duygusal, zarif, gösterişli, çirkin, yüce, çocuksu gibi pek çok özelliği, sanatçı - sanat yapıtı - izleyici ilişkisini ve genel olarak sanatın niteliğini araştıran felsefenin bir alanını tanımlar.

Güzellik
Platon'da güzel olan yalnızca "Güzel İdeası"dır. Güzel İdeası dışında güzel olan her şey hep belirli bir açıdan, belirli bir zamanda güzeldir ya da bir başka şeyle karşılaştırıldığında güzeldir.

Güzelin ele alınışı aslında Platon'dan daha öncesine dayanır. Örneğin M.Ö. 6. Yüzyılda yaşamış olan Yunan­lı filozof Pythagoras Platon'un yaptığına benzer bir şekilde güzel olanı kendi evren anlayışının bütünü içerisine yerleştirmiştir. Ona göre en güzel şey uyumdur. Pytha­goras, evrenin adeta bir müziğinin, melodisinin olduğuna inanmış, gökyüzündeki yıldızların, ayın, güneşin dans ederek dönerlerken uyumlu bir ses çıkardıklarını id­dia etmiştir. İşte bu da ona göre güzel olandır.
Antik Yunan'da "güzel" kavramı ile "iyi" kavramı bir tutulur. Bunun için kullanılan sözcük: kalokagathia (kalos: güzel, agathos: iyi).

Aristoteles'te güzel üzerine detaylı bir araştırma yoktur. Yi­ne de güzellikle ilgili ondan öğrendiğimiz şey güzelin belli bir büyüklükle ilgili ol­duğudur. Buna göre, "çok büyük" ve "çok küçük" olan, yani kavrama gücümüzü aşan bir şey güzel olamaz. Bu görüşü önemsediğimizde, güzelin orantıyla ilgili olduğunu, matematiksel olarak belirlendiğini kabul etmemiz gere­kir. Aslında bu görüş Aristoteles'e hocası Platon'dan geçmiştir. Platon da son dönemlerinde Pythagorasçılardan etkilenerek güzeli matematiksel bir kavram gibi ele almıştır. Buna göre güzellik ölçülebilir bir şey olmuştur. Örneğin, bir çem­ber kendi başına güzeldir. Şimdi Aristoteles de güzellik konusunda Platon'dan et­kilendiğine göre Antik Yunan'daki güzellikle ilgili yaygın anlayışın kökeninin Pythagorasçılara dayandığını rahatlıkla söyleyebiliriz ki ölçülebilen güzellik görü­şü çeşitlenmekle birlikte günümüzde de hâlen korunmaktadır. 

Felsefeci ve Teolog Tertullianus güzeli şeytani bir şey, şeytan tarafından tohumları atılmış dünyevi arzuların gizli bir yanıltmacası, başka bir deyişle şeytanın bir oyunu olarak tanımlar.

Platinos'a göre, güzellik ilahi olanın yeryüzündeki tezahürü / görünümüdür. Augustinus'a göre, bir kimsenin ruh ve beden güzelliğine yaklaşması gerekir.

Yirminci yüzyıla felsefeciler güzel problemini kavramsal çözümleme problemi olarak ele almaya başlamışlardır. 

Çağdaş estetistikçilerden Guy Sircello güzelin ilkelerinin bulunabileceğini iddia ederek yeni bir güzellik kuramı ortaya atmıştır.

Sircello'ya göre hiç bir özellik kendi başına, genel olarak güzel değildir. Belirli bir nesneye uygulandığında ancak bir güzel olabilir.

1975'te yayınlanan "Yeni Bir Güzellik Kuramı" adlı yapıtında Sircello ağırlıklı olarak "renk güzelliği"ni araştırmıştır. Ona göre, limonun ekşiliği, tuvalet kokusu, sümüklüböceğin yapışkanlığı gibi örnekleri niteliksel derece özellikleri olarak kabul edilir.

Alexander Nehamas'ın tam bir tanım ni­teliğinde olmasa da güzele dair yorumuna kısaca bakarak bu bölümü tamamlaya­lım. Ona göre güzel, bir "mutluluk vaadidir". Bu ifadeyi Baudelaire'den almış olan Nehamas'a göre "mutluluk vaadi" şu anlama gelmektedir: Biz bir nesneyi bizi ken­disiyle ve ilgili nesne ağıyla süre giden bir uğraşın içine çektiğinde güzel buluruz. Bu ağlar kişiseldir ve evrensel geçerlilik beklentisini karşılamazlar. Ancak Nehamas'a göre mutluluk vaadi yine de sanat deneyimi için vazgeçilmezdir.

Sibley'e göre bir eseri estetik olmayan özelliklerden yola çıkarak tasvir etmek estetik özelliklerle ilgili bir tasvire yol açmaz. Ancak eserin estetik özelliklere sahip olduğu iddiasını desteklemek için estetik olmayan özellikler kullanılabilir. Örne­ğin, bir resmin soluk renklere ve yuvarlak çizgilere sahip olması onu zarif yapmaz. Diğer taraftan, bir kimse resmin zarif olduğu iddiasını desteklemek üzere resmin solgun renklere ve yuvarlak çizgilere sahip olması özelliklerine işaret edebilir. 

Estetik Deneyim: Tamamlanacak ya da tamamlanmış bir süreci temsil eder. Deneyimler "deneyim olma" bakımından aynı olsalar da birbirlerinden ayırt edilebilir özellikleri vardır.

Estetik Özne: Estetik bir tutumla estetik deneyim yaşayan, estetik nesneleri değerlendiren, yorumlayan, eleştiren kişidir.estetik bir tutumla estetik deneyim yaşayan, estetik nesneleri değerlendiren, yorumlayan, eleştiren kişidir. 

Estetik Nesne: Estetik deneyimin nesnesi, estetik öznenin yöneldiği nesnedir.

Estetik deneyim konusunda iki yaygın görüş bulunmaktadır. Bu görüşlerden biri biçimcilik diğeri ise bağlamcılıktır. Biçimcilik, estetik deneyimin nesnesini bi­çimsel özellikler olarak kabul eder. Renk, şekil, çizgiler, ses, yapı, kalıp gibi özel­likler biçimseldir. Buna göre bir kişinin estetik deneyim yaşaması dikkatinin ilgili nesnenin biçimsel özelliklerine yönelmesini gerektirir.. Biçimcilerin anladığı türden bir estetik dene­yim aynı zamanda kişinin söz konusu nesneyle kendisi arasına mesafe koyması an­lamına gelmektedir. Başka bir deyişle, deneyimi yaşayacak olan kişinin her türlü görüşünü, düşüncesini, inançlarını, istek ve hedeflerini bir kenara koyması bekle­nir. Böylelikle biçimciliğe göre estetik deneyim nesnelerin algılanabilir olan özel­likleri üzerinden değerlendirme yapmaktadır. 

Bağlamcılık: Biçimciliğin tam tersidir. Estetik deneyim için biçimsel özellikler tek başına yeterli olmaz, içerik son derece önemlidir. Hatta bağlamcılara göre kimi durumlarda içerik biçimden çok daha önemli olabilir. İçeriğe dikkat etmek, ilgili nesneyle araya mesafe koymamaktır. 

26 Temmuz 2015 Pazar

Darwin'in Evrim Kuramından Pragmatizme: Peirce ve Dewey

FELSEFE Ders Notları 3
Çağdaş Felsefesi 1
Darwin'in Evrim Kuramından Pragmatizme: Peirce ve Dewey


19. yüzyılda yaşanan bilimsel gelişmeler arasında, Batı Felsefesi'ni derinden etkileyen en önemli kuramlardan birisi, hiç şüphesiz, Darwin'in geliştirdiği evrim kuramıdır. Bazıları, Darwin'in bu kuramını Newton'un mekanik kuramı ile karşılaştırmakta ve Newton'un madde ve kuvvetler hakkında geliştirdiği fikirlere benzer biçimde, Darwin'in canlıların değişimi ve çeşitlenmesini açıkladığını iddia etmektedirler.

Darwin teorisine göre genlerde tesadüfen meydana gelen değişimler, bireylere çevreye uyum süreçlerinde farklı avantajlar sağlar ve çevreye en iyi uyumu sağlayan (doğal seçilim sonucu) hayatta kalır.

Bu kuramın felsefi bilimsel tartışmalar bakımında farklı sonuçları olmuş: Örneğin, İngiliz düşünür Herbert Spencer bu düşünce biçimini tarihe ve topluma uygulayarak toplumsal darwincilik adı verilen kuramı, psikoloji alanında William James işlevsellik kuramını geliştirmiştir. 

İşlevselcilik Kuramı: Zihinsel süreçleri ve davranışları organizmanın çevresiyle uyum süreci içerisinde ele almayı ön plana çıkarmaktadır. Davranışcılığın gelişmesinde belirleyici etkisi olmuştur. 

Charles Sanders Peirce (1839-1914)
Peirce, gerçekliğin özü itibariyle zihinsel bir içeriği olduğunu ve akli bir amaca doğru değindiğini savunmuştur.

Peirce genel olarak hassas ölçümleme konusuyla ilgilenmiş, sarkaçlar kuramına katkılarda bulunmuş 1886 da mantıksal işlemlerin elektrik devreleri tarafından gerçekleşebileceğini iddia etmiş, modern bilgisayarların işleyişini henüz o zaman ön görmüştür.

Peirce erken yaşlarda felsefe de mantık ve olasılık kuramı üzerine ilgilenir. Kant ve Hegel'in metinleri üzerinde çalışır.  

Aristoteles mantığının aşılıp günümüz mantığının gelişmesi 19. Yüzyılın ikinci yarısında özellikle Gottob Frege'nin katkılarıyla olmuş, öte yandan Peirce'ın da çalışmalarının da etkisi tartışılmaz. 

Frege özellikle tümdengelimsel mantığın ayrılmaz parçası olan niceleme mantığını geliştirmiş Peirce de bunun üzerinde çalışmalar yapmış. Öte yandan Peirce'in ilgisi bunlarla sınırlı kalmamış ve bilimlerin gelişimi açısından son derece önemli olan tümevarım mantığı konusunda da özgün çalışmalar yapmış. Ayrıca olguları en iyi biçimde açıklamaya çalışan abdüktif konusu ile de ilgilenmiş. Bilim ve mantığa olan bu ilgisinin yanında Peirce ayrıca metafiziksel bir dizgede geliştirmiş. Peirce gerçekliğin özü itibariyle zihinsel bir içeriği olduğunu ve akli bir amaca doğru devindiğini savunmuştur.

Abdüktif: Akıl yürütme ile en iyi açıklamaya ulaşma anlamına gelir.

Pragma: Amel ya ada fiil anlamına gelen yunanca sözcüktür.

25 Temmuz 2015 Cumartesi

HTML5 Yeni Form Özellikleri

HTML Dersleri    
HTML5 Yeni Form Özellikleri

HTML5 <form> ve <input> için birkaç yeni özellik içerir.

HTML5  <form> için yeni özellikler:

<form> ve <input> autocomplete özelliği: Bir form yada input alanının autocomplete'sinin açık olup olmadıgını kontrol eder. autocomplete açık olduğunda, tarayıcı kullanıcının önceden girdiği değerlere göre alanları tamamlar. Autocomplete özelliği <form> ve takip eden <input> tipleri ile çalışır:text, search, url, tel, email, password, datepickers, range ve color. 
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form action="#" autocomplete="on">
  İsim:<input type="text" name="isim"><br>
  Soyisim: <input type="text" name="soyad"><br>
  E-Posta: <input type="email" name="eposta" autocomplete="off"><br>
  <input type="submit">
</form>

</body>
</html>
Bu özellik Chrome, Safari, Firefox ve IE tarafından desteklenmektedir. 

NOT: Bazı tarayıcılarda bu örneğin çalışması için "otomatik tamamlama" özelliğini aktifleştirmeniz gerekebilir.  

<form> novalidate özelliği: Bir boolean özelliktir. (TRUE - FALSE) Var olduğunda, form gönderildiğinde <input> elementinin doğrulanıp doğrulanmayacağını belirler.
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form action="#" novalidate>
E-Posta: <input type="email" name="user_email">
<input type="submit">
</form>

</body>
</html>
Bu özellik Safari ve IE tarafından v9 öncesinde desteklenmemektedir. 

HTML5 <input> için yeni özellikler:

<input> autofocus özelliği: Bir boolean özelliktir. (TRUE - FALSE) Var olduğunda, tarayıcının <input> elementine sayfa yüklendiğinde otomatik olarak odaklanmasını belirler.
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form action="#">
  İsim:<input type="text" name="ad" autofocus><br>
  Soyisim: <input type="text" name="soyad"><br>
  <input type="submit">
</form>

</body>
</html>
Bu özellik IE tarafından v9 öncesinde desteklenmemektedir.  


<input> form özelliği: Bir <input> elementinin hangi form ya da formlara ait olduğunu belirtir.
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form action="#" id="form1">
İsim: <input type="text" name="ad"><br>
<input type="submit" value="Submit">
</form>
Soyisim: <input type="text" name="soyad" form="form1">

</body>
</html>
Bu özellik Chrome, Safari, Opera ve Firefox tarafından desteklenmektedir.


<input> formaction özelliği: <input> elementinin formun action özelliğini değiştirmesini sağlar. bir form gönderildiğinde giriş denetimi (input control) işleyecek bir dosyanın url'ni belirtir. Bu özellik type="submit" ve type="image" ile kullanılır.
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form action="form.php">
  İsim: <input type="text" name="ad"><br>
  Soyisim: <input type="text" name="soyad"><br>
  <input type="submit" value="Submit"><br>
  <input type="submit" formaction="admin.php" value="Submit as admin">
</form>

</body>
</html>
Bu özellik Chrome, Firefox, Safari ve Opera tarafından desteklenmektedir. IE tarafından v9 öncesinde desteklenmemektedir.

<input> formenctype özelliği: form-data'nın sunucuya gönderilirken nasıl şifrelenmesi gerektiğini belirtir.  formun enctype özelliğini değiştirmesini sağlar. Bu özellik type="submit" ve type="image" ile kullanılır.
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form action="post_enctype.php" method="post">
  İsim: <input type="text" name="ad"><br>
  <input type="submit" value="Gönder">
  <input type="submit" formenctype="multipart/form-data" value="Multipart/form-data Olarak Gönder">
</form>

</body>
</html>
Bu özellik Chrome, Firefox, Safari ve Opera tarafından desteklenmektedir. IE tarafından v9 öncesinde desteklenmemektedir.

HTML5 Yeni Form Elementleri

HTML Dersleri   
HTML5 Yeni Form Elementleri

Bu dersimizde HTML5'in yeni form elementleri olan <datalist>, <keygen> ve <output> elementlerini inceleyeceğiz.

<datalist> Elementi: Düzenlenebilir elementlere otomatik tamamlama (autocomplete) drop-down özelliği sağlamak için yani input elementlerine ön tanımlı değerler vermek için kullanılır. 
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
         <title>DATALIST ORNEK</title>
</head>
 
<body>
<p>
     <input type="text" name="ARA" id="ARA" placeholder="GIRIS YAP" list="ARA_LIST" autocomplete="off">
     <datalist id="ARA_LIST">
               <option>JAVA</option>
               <option>C SHARP</option>
               <option>PASCAL</option>
               <option>COBOL</option>
     </datalist>
</p>
 
</body>
Bu özellik Safari ve IE tarafından v9 öncesinde desteklenmemektedir. 

Örneğimizde <datalist> elementi bilgi girişinde kullanıcıya kolaylık sağlamak amacıyla bir drop down menu içinde bilgi giriş seçeneklerini listelemiştir. Ayrıca bir harf girilirse, menüdeki sadece o harf ile ilişkili seçenekler listelenecektir. <datalist> kullanmak için <datalist> elementinin id'si ile input etiketinin list özniteliği aynı değerlere sahip olmalıdır.

<keygen> Elementi: Formlar için bir çift anahtar oluşturur. Yani bir form içerisinde bir anahtar çifti (key-pair) jeneratörü belirtir. Daha basit açıklamak gerekirse kullanıcılara kimlik doğrulaması yapmak çin güvenli bir yol sağlar. Form gönderildiğinde 2 ayrı key üretilir, bir özel (private key) ve bir açık (public key). Özel key yerel olarak depolanırken, açık key sunucuya bir istemci sertifikası üretip kullanıcı doğrulaması yapması için gönderilir.
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <title>Kullanıcı Kontrolü</title>
    </head>
    <body>
        <form action="keygen.php" method="post">
            Kullanici Adi: <input type="text" name="text">
            Kodlama: <keygen name="key">
            GONDER:<input type="submit" name="submit" >
        </form>
    </body>
</html>
Bu özellik Chrome, Safari, Firefox ve Opera tarafından desteklenmektedir. 

<output> Elementi: Bir işlemin sonucunu temsil eder. Yani formdaki elemanların değerleri kullanılarak bir hesaplama yapılır ve bu hesaplamanın sonucu yine formda kullanılacak olursa output elemanı kullanılır. 
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<form oninput="x.value=parseInt(a.value)+parseInt(b.value)">0
<input type="range" id="a" value="50">100
+<input type="number" id="b" value="50">
=<output name="x" for="a b"></output>
</form>

</body>
</html>
Bu özellik Chrome, Safari, Firefox ve Opera tarafından desteklenmektedir.

Hristiyan Orta Çağı ve Augustinus

FELSEFE Ders Notları 4
Tarih Felsefesi 1
Hristiyan Orta Çağı ve Augustinus

Orta Çağ Kültürünün ve Felsefesinin Temel Özellikleri
Plotinos: Yeni Platonculuk adı verilen akımın başlıca filozofudur. Mistik - Panteist bir düşünce ortaya atarak her türlü maddeciliğe tutarlı biçimde karşı çıkmıştır.  Geliştirdiği düşünceler için her zaman Platon'u model aldığını ve öğretisini Platon'un felsefe sisteminden yola çıkarak oluşturduğunu ifade eden düşünürdür. Platinos'a göre gerçek, maddeden oluşmaz; salt tinsel niteliktedir. 

Plotinos Panteizmin felsefe tarihinde bilinen başlıca temsilcilerinden biridir.

Panteizm: Kökeni Yunancaya dayanan, dilimize tüm tanrıcılık biçiminde de çevrilen metafizik anlayıştır. Panteizmde, her şey Tanrı'nın bir parçası olarak kabul edilir, Tanrı her şeydir ve her şey Tanrı'dır. Tanrı doğada, nesnelerde, insan dünyasında vardır.

Platinos'a göre tüm var olanlar, "Bir"in kendisinden taşması sonucu il Akıl'ı, onun evren ruhunu, evren ruhunun tek tek ruhları ve son olarak da ruhların maddeyi meydana getirmesi sayesinde oluşmuşlardır.

Türüm Teorisi - Sudür Teorisi: Varlık hiyerarşisinde en alt basamak olarak kabul edilen maddi her şey, aslında Bir'den bir zerre taşımaktadır düşüncesinin yer aldığı öğretidir.

Copyright 2013-2017 | İbrahim BAYRAKTAR /dev/null Web Günlüğü