24 Temmuz 2015 Cuma

Excel’de ayırıcıları kullanmadan hücre içeriğini nasıl dağıtabiliriz?

Bu işlemi gerçekleştirmek için Excel’de MID Formülü (Türkçe Office için karşılığı PARÇAAL) kullanacağım. MID ( PARÇAAL) kullanımı hakkında bilgi için Excel’de Metinden Belirli Sayıda Karakter Alma | MID - PARÇAAL Formülü başlıklı yazıma gözatabilirsiniz.

Örnek 1: A1: BAYRAKTAR A2: 35660633 A3: HP4340S içeriklerini sütun bazlı dağıtalım.

Örneğimizde Adı "A1,A2,A3" hücre içeriklerini sütunlara dağıtmak için ilk olarak B1 hücresine gelip formülüzü girelim: =MID($A1;COLUMNS($A$1:A1);1)


Ardından dolgu boş hücreleri işaretleyene kadar hücrelerin üzerine doğru sürükleyin ve A1 hücresindeki içeriğin J1 hücresine kadar birer birer dağıtıldığını göreceksiniz.


Aynı  şekilde sürükleme işlemini yaptığınız her sütün için formül geçerli olacaktır.


Örnek 2: A1: BAYRAKTAR b2: 35660633 A3: HP4340S içeriklerini satır bazlı dağıtalım.
Satır bazlı  dağıtmak için ilk olarak A2 hücresine gelip formülüzü girelim: =MID($A$1;ROW($A1:A1);1) kullanücresine gelip bu formülüzü girelim: =MID($A1;COLUMNS($A$1:A1);1) 
Ardından yine dolgu boş hücrelerini işaretleyene kadar hücrelerin üzerine satır bazında sürükleyin. Sürükleme işlemini yaptığınız her sütün için formül geçerli olacaktır.
NOT: Örnekler MS Office Excel 2013 İngilizce üzerinde yapılmıştır. Türkçe Office üzerinde MID yerine PARÇAAL ROWS ve COLUMNS ifadeleri yerine ise SATIRSAY - SÜTUNSAY kullanınız.

23 Temmuz 2015 Perşembe

HTML Meta Etiketleri (Meta Tags)

HTML Dersleri  
HTML Meta Etiketleri (Meta Tags)

Sayfanın HEAD alanında kullanılan meta etiketleri (tags) tarayıcılara, arama motorlarına, robotlara, link analiz vb. programların hepsine sayfa hakkında ihtiyaç duydukları bilgileri sağlar. Bu bilgiler, meta etiketinin name özelliğinin ismini, content özelliğinin değerini oluşturduğu isim-değer çifti olarak sağlanır. Kısaca bu etiketler bir web sayfasında bilgi vermek ve browserları yönlendirmek amacıyla kullanılır.

Meta Etiketlerinin SEO Etkisi
Meta etiketleri eski dönemlerde SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) için çok büyük önem taşımaktaydı. Keywords ve description meta etiketlerine yazılan bir kelimede sitenin sayfa arama motorundaki yerini alabiliyordu. Fakat arama motorlarının zamanla gelişmesinden dolayı artık meta etiketleri aracılığı ile arama motorlarında bir yerlere gelebilmek durumu tarih oldu. Bu durum özellikle Google açısından böyledir.

Meta etiketleri içerdiği kelimelerde üst sıralara taşıma etkisini yitirmiştir fakat bir web sayfası için her zaman önemli bir öğe olma niteliğini yitirmeyecektir. Meta etiketlerini kullanarak üst sıralara çıkmak beklenemez fakat meta etiketleri olmayan bir sayfa eksiktir. 

NOT: Tüm meta etiketleri <head> .. </head> kodları arasına yazılır. XHTML standartlarına göre, meta etiketleri > ile değil /> ile kapatılmalıdır.

Temel Meta Etiketleri ve Kullanımları (Bunların dışında da birçok meta etiketi mevcuttur.)

title: Aslında bir Meta Etiketi değildir. Fakat meta etiketi şeklinde kullanımı vardır ve aynı kategoridedir. Sayfanın başlığını verir ve Google açısından en önemli etikettir. Buraya yazılanlar tarayıcının üst bilgi kısmında, arama motorunda sayfa listelenirken ve sayfanız sık kullanılanlar gibi bir yere kaydolurken gözükecek olan kısımdır. Sayfa içeriği ile ilgili en uygun başlık yazılmalıdır. HEAD etiketi içerisine yazılır.
<title>İbrahim Bayraktars' Blog</title>

abstract: Tüm site hakkında bilgi veren cümledir. Sayfanın kısa özetinin belirtilmesini sağlar.
<meta name="Abstract" content="Site özeti" />

author: Site yapımcısının adı, iletişim bilgilerinin bulunduğu etikettir.
<meta name="author" content="İbrahim B., leucjo@gmail.com" />

copyright: Sitenin telif hakları konusunda bilgi veren etikettir.
<meta name="copyright" content="(c) 2013 İbrahim B. (ibrahimbayraktar.net) Tüm Hakları Saklıdır." />

description: Sayfa ile ilgili açıklama girilen kısımdır. Olması çok önemlidir. Çoğu zaman arama motorları açıklama kısımlarında sizin buraya yazdığınız yazıyı görüntülerler. Mümkün olduğu kadar kısa ve içerikle ilgili bilgi veren bir yazı girilmelidir.
<meta name="description" content="Sitenizin içeriği hakkında geniş bilgi" />

expires: Sitenin içeriğinin hangi tarihte zaman aşımına uğradğını arama motorlarına ileten etiket.Son geçerli olduğu tarihi GMT formatında belirtir. Sayfayı daimi olarak geçersiz kılmak için content özelliğine '0' değeri atanmalıdır.
<meta name="expires" content="Thu, 23 July 2015 20:55:05 GMT" />

keywords: Arama motorlarının temel aldığı, sitenizin içeriğini oluşturan kelimelerin bulunduğu etiket. Fazla anahtar kelimenin olması zarar getirebilir. Birkaç anahtar kelime girilmesi yeterli olacaktır.
<meta name="keywords" content="kelime1 kelime2 kelime3 kelime4 kelime5" />

content-language: Sayfanın hangi dilde yayın yaptığının, sitenin varsayılan dilini belirten etiket bilgisini verir.
<meta name="content-language" content="tr" />

content-type: Güncel sayfanın içerik tipini ve karakter setini belirtir.  Aşağıdaki örnek, sayfa içerik tipinin "text/html" ve karakter setinin "UTF-8" olarak belirtilmesini gösterir.
<meta name="content-type" content="text/html charset=utf-8" />
<meta http-equiv="content-type" content="text/html charset=utf-8" />
 
revisit-After Tag: Arama motorlarına, sitenin içeriğinin kaç günde bir güncellendiğini ileten etiket.
<meta name="revisit-after" content="7 days" />

refresh: Belirtilen süre sonunda belirtilen bir URL adresinin yüklenmesini sağlar. URL adresi belirtilmezse güncel sayfa adresi tekrar yüklenir.  Aşağıdaki örnek, her 10 saniyede bir güncel sayfanın tekrar yüklenmesini gösterir.
<meta name="refresh" content="10" />
 
Aşağıdaki örnek, sayfa yüklendikten 30 saniye sonra "http://www.ibrahimbayraktar.net" adresinin yüklenmesini gösterir.
<meta name="refresh" content="30;http://www.ibrahimbayraktar.net" />

redirect: Sayfanın, belli bir zaman sonra başka bir sayfaya yönlenmesini sağlar. Örnekte, sayfa 10 saniye sonra google'a yönlenir.
<meta http-equiv="refresh" content="10;url=http://www.google.com.tr" />

robots: Arama motoru robotlarının,  site içerisindeki linkleri takip edip etmeyeceklerini gösteren etikettir. Sayfanın arama motorlarında listelenip listelenmemesini bu tag ile belirleyebiliyoruz. Bu tagın alternatifi olarak robots.txt dosyası da bu işlevi görebiliyor.

Sayfanın indexlenmesini istiyorsak
<meta name="robots" content="index, follow" />

Sayfanın indexlenmesini istemiyorsak
<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

content özelliğinin alabileceği diğer değerler:
  • archive: Sayfanın ön izleme için ekran görüntüsünün oluşturulmasını bildirir.
  • noarchive: Sayfanın ön izleme için ekran görüntüsünün oluşturulmasını engeller. Daha önce oluşturulduysa silinmesini sağlar. (Önizlemenin silinmesi arama motorlarına göre farklılık gösterebilir.) 
  • all: Tüm olumlu bildirimleri uygular. Arama motorları index, follow ve archive bildirimlerinden farklı bildirimleri de kabul ediyor olabilir. Bu yüzden arama motorunun yardım/destek sayfasına bakmalısınız. 
  • none: Sayfanın gözardı edilmesini bildirir. 
  • noodp: Eğer sayfa DMOZ dizininde kayıtlı ise arama sonuçlarında DMOZ dizinindeki açıklamanın yerine sayfanın kendi açıklamasının kullanılmasını sağlar.  
HTML Meta Etiketleri Faydalı Linkler:
www.wordstream.com/meta-tags
Google'ın anladığı meta etiketler
computerhope.com/jargon/m/metatags.htm
List of Usable HTML Meta and Link Tags
complete-list-of-html-meta-tags

HTML Çerçeveler (Frames) ve iFrames

HTML Dersleri
HTML Çerçeveler (Frames) ve iFrames


Frame, HTML'de birden fazla belgeye tek bir sayfada görüntüleme için açılan iç pencerelerdir. Bu şekilde sağda farklı bir pencere ve içerik, solda farklı bir pencere ve içerik olacaktır. Genellikle bir pencere linklerin bulunduğu alan, diğer pencere ise asıl içeriğin bulunacağı alan olarak kullanılır. Klasik yapıda Menü öğelerinin bulunduğu bir pencere ve sayfa içeriğinin bulunduğu bir pencere olarak düşünebilirsiniz. Arama Motoru optimizasyonu için olumsuz etkileri olduğu için genellikle kullanılmaz. Çerçeveler sayesinde aynı tarayıcı penceresinde birden fazla HTML dökümanı görüntüleyebilirsiniz.

Özetle Frames kullanımı, sayfamızı parçalara ayırmamızı sağlar. Böylece sayfanın bir tarafı sabit kalırken, diğer tarafını, kullanıcının isteğine göre değiştirme imkanı verir. Bunun anlamı ise kullanılacak çerçeve miktarınca ek Html sayfası oluşturmak demektir.

Avantajlarının yanı sıra Web geliştiricilerin birden fazla HTML dökümanını takip etmesinin zorluğu ve istenilen sayfanın yazıcıya gönderilmesindeki problemler gibi dezavantajlarıda mevcuttur.

Framaset Etiketleri ve Kullanımı
Çerçeve oluşturmada kullanılan etiket framesettir. cols parametresi açılacak çerçevelerin yan yana sütunlar şeklinde olacağını, rows parametresi ise çerçevelerin alt alta satırlar şeklinde görüntüleneceğini belirtmekte kullanılır. Yani  <frameset> pencerenin hangi biçimde çerçevelere ayrılacağını belirlerken her frameset satır rows veya sütun cols olarak belirlenir.  

Frame Etiketi: <frame> etiketi, her bir çerçevede hangi HTML dökümanının görüntüleneceğini belirtir.
<frameset cols="35%,65%">
   <frame src="frameA.html">
   <frame src="frameB.html">
</frameset>

Örneğimizde 2 sütun çerçeveli bir döküman bulunmaktadır. İlk çerçeve için tarayıcı penceresinin genişliğinin %35'i ayrılmıştır. İkincisine ise %65'i ayrılmıştır. "frameA.html" birinci sütuna, "frameB.html" ise ikinci sütuna yerleştirilmiştir. Frameset sütun değerlerimizi yüzdelik dilimler yerine piksel olarakta belirleyebiliriz. Örneğin: (cols="300,400") verebilir ve geri kalanının da kendi kendini 100 değerine tamamlamasını sağlayabiliriz: (cols="35%,*").

NOT: Frameset etiketi html dosyasının </head>...<body> etiketleri arasında kullanılmaktadır. <body></body> etiketlerini <frameset></frameset> etiketleri ile beraber kullanamazsınız!

Örneğimizde sayfa iki sütuna ayrımıştır. Eğer sayfa iki satıra ayrılmak istenseydi, yukarıdaki <frameset cols="*,*"> etiketi, <frameset rows="*,*">şeklinde yazılmalıydı. Eğer sayfayı üç sütuna ayırmak isteseydik bu seferde <frameset cols="*,*,*"> şeklinde yazılmalıydı.  

21 Temmuz 2015 Salı

Rönesans ve Modern Felsefenin Toplum ve Devlet Öğretileri

FELSEFE Ders Notları 3
Siyaset Felsefesi 1
Rönesans ve Modern Felsefenin Toplum ve Devlet Öğretileri


Rönesans Toplum ve Devlet Öğretileri
Orta Çağ'ın Tanrı Devleti tasarımının temsilcisi Kilise olmasına karşın Rönesans'la (Yeniden Doğuş) birlikte  Orta Çağ'ın bu dinsel anlayışının yerini "bu dünya"ya bağlı olmak isteyen bir anlayış aldı.

Rönesans'ta ortaya çıkan düşüncelerin içinde en önemlisi İtalya'daki Rönesans siyasal öğretilerine de temel olan Hümanizm akımı olmuştur. 

Rönesans'ta ulusal bilinç uyanmaya başlamış ve Orta Çağ Tanrı Devletinin evrenselci yapısı yıkılıp yerini Kilise'nin egemenliğinden kurtulmuş ulusal devletler çokluğu almıştır.

Niccolo Machiavelli ve Laik Devlet Kuramı
Machiavelli  Eski Çağ'ın devlet görüşüne dönmek isteyen İtalyan siyaset felsefesi kuramcısıdır. 1513'te yazdığı Hükümdar adlı eserle Eski Çağ'ın devlet görüşüne dönmek istemiştir. Ulusal ve Laik bir devlet anlayışı ortaya koymuştur.

20 Temmuz 2015 Pazartesi

Eskiçağ ve Ortaçağın Toplum ve Devlet Öğretileri

FELSEFE Ders Notları 3
Siyaset Felsefesi 1

Eskiçağ ve Ortaçağın Toplum ve Devlet Öğretileri

Siyaset Felsefesi tüm kavram ve sorunları amaca uygun olmaklık açısından eleştirel olarak ele alır.

Devletin amacı onun varlık nedeni olup, devlet toplumun ahlakça olgunlaşması ya da toplumun bütün olarak mutluluğunu sağlamak için vardır. Eski Çağ'daki toplum ve devlet düzenine yönelik eleştiriler Platon ve Aristoteles'in devlet kuramlarıyla başlayan bir siyaset felsefesidir.

Orta Çağ düşüncesinde devletin amacı, yeryüzünde Tanrı devletini gerçekleştirmek olan bir teoloji ortaya koymuştur.

Rönesansla başlayan Yeniçağ, Tanrı merkezli devlet anlayışının yerine laik bir devlet anlayışı ortaya koymuştur. Macchiavelli, "Hükümdar" adlı eserinde ilk ulus devlet kavramını ortaya atmış, modern siyaset kuramının temelini oluşturmuştur.

Felsefe tarihinde Sokrates öncesi döneme, Presokratik dönemi adı verilir. Bu dönemin filozoflarının ilgisi doğa felsefesi olup, onlar için doğada olduğu kadar toplumda da bir uyum ve düzen olması gerekliydi. Presokratik filozoflar doğa yanında insan ve toplum sorunuyla da ilgilenmişlerdir.

Copyright 2013-2017 | İbrahim BAYRAKTAR /dev/null Web Günlüğü